Activitats 2019-20

Les activitats d’aquest curs s’han seleccionat d’acord amb els interessos transmesos per les famílies en l’enquesta que es va realitzar a final de curs 2018-2019. Igualment, el tipus d’activitat i horari s’ha adequat al que recull l’enquesta. Els resultats de l’enquesta els podeu consultar al següent enllaç: Resultats de l’enquesta a famílies per programar les activitats de la comissió pedagògica.

Realitzades:

– Xerrada 10 claus per l’èxit acadèmic

El passat dimecres 25 de setembre l’Ana Isabel del Rio, pedagoga i formadora de famílies, va venir a la nostra escola per acompanyar-nos a reflexionar sobre elements a tenir presents per garantir el millor benestar per les nostres nenes i nens. Sí, la xerrada no anava de detallar quantes hores, ni quins horaris d’estudis garanteixen que treguin un 10 a mates, sinó va parlar de coses tan essencials com: tenir present uns hàbits d’alimentació saludables, un bon descans, promoure l’exercici físic diari, el foment de la lectura, el control sobre la sobreexposició a les pantalles… I la importància que les famílies que ens fem càrrec de la cura de les nenes i nens, cuidem els nostres nivells d’estrès per poder afrontar molt millor el repte de la criança.

L’Ana Isabel del Rio té un blog des del qual comparteix moltes de les seves reflexions: www.anaisabeldelrio.blogspot.com

Us deixem amb una de les seves entrades. Agafem aire i… PACIÈNCIA!!!! (tan valuosa en molts moments del dia amb aquesta canalla)

Los beneficios de la respiración consciente: www.anaisabeldelrio.blogspot.com/2012/02/los-beneficios-de-la-respiracion.html


– Xerrada Com acompanyar la sexualitat dels infants

El passat 30 d’octubre l’Anna Salvia, psicòloga experta en salut sexual i reproductiva, ens va donar algunes claus per reflexionar com acompanyem a les nostres filles i fills en la sexualitat.

De la seva trajectòria com a formadora s’ha adonat que moltes vegades les explicacions de les persones adultes (sigui família o professorat) arriben més tard del que caldria; quan tenen 11 – 12 anys i les persones adultes deixem de ser els seus referents i ho son el seu grup d’iguals, quan la internet o els mitjans de comunicació els han servit com a font (distorsionada) del que és la sexualitat…

La sexualitat forma part de nosaltres des de les primeres setmanes de gestació. Dintre de la panxa, a partir del moment que els òrgans sexuals es formen (setmana 12 o 13) s’ha vist que es poden tenir ereccions. És al voltant dels 5 anys, que l’entorn social i cultural influencia i condiciona la nostra vivència i concepció de la sexualitat.

Per no arribar tard per parlar de sexualitat i generar un bon canal de comunicació i confiança amb les nostres filles i fills, hem de parlar amb elles i ells des de ben petits. Cóm? És molt important que coneguin la seva “casa”. I a què es refereix?

  • Han de conèixer tots els noms de les parts genitals (ex. llavi superior, llavi inferior, úter…) i no utilitzar noms vulgars per referir-se.
  • Han de conèixer per a què serveix cada part (reproducció, plaer…)
  • Han de conèixer els fluids corporals.
  • I hem de parlar des de la diversitat sexual, perquè no sabem que escolliran les nostres filles i fills. Així els ajudem a tenir confiança i  acceptar-se.

També es va abordar els abusos sexuals. I ens va donar algunes eines per tal d’empoderar i prevenir en les nostres filles i fills. Recomana, que abans dels 8 anys no es parli de l’abús sexual, ni de persones dolentes que et poden fer mal. Però si, de clarificar amb les nostres filles i fills les “regles del joc”. Ens va donar 5 regles del joc molt senzilles:

  1. No et poden obligar a “jugar”
  2. No es posa cap cosa dintre de cap forat del cos.
  3. Les persones petites “juguen” amb les persones petites, les persones mitjanes “juguen” amb les persones mitjanes, i les persones grans “juguen” amb les persones grans.
  4. Una persona més gran que tu, no pot “jugar” amb tu. I ho sap. La culpa sempre serà de la persona gran.
  5. Si passa alguna cosa, digue-m’ho a mi. Jo soc la persona adulta, i la que tinc la responsabilitat.

Si voleu més informació, l’Anna Salvia té una pàgina web on comparteix les seves reflexions i informa dels tallers que fa arreu de Catalunya: www.viajealciclomenstrual.com

També ha publicat tres llibres de divulgació: “Viaje al ciclo menstrual”, “El tresor de Lilith” i “El baile de la vida en las mujeres”.


– Taller de Ioga en Família

La Verónica Cobos de Ioganens http://www.iogainens.com/ca/ va fer un taller molt divertit per famílies de l’escola. Durant una hora vam poder compartir un moment de complicitat i proximitat entre nenes, nens i famílies a través del ioga.

Aquí teniu algunes de les fotos d’aquell dia:


– Xerrada sobre la Importància de l’Autoestima dels infants

El passat 12 de desembre, la Júlia Prunés, experta en educació emocional, formadora de famílies i ponent de conferències i tallers ens va estar donant una xerrada sobre la importància de l’autoestima en les nostres filles i fills.

Ens va explicar, entre altres coses, que la bona autoestima és necessària per sentir-nos bé amb nosaltres mateixes i per poder assolir una vida plena i millorar els nostres vincles amb la gent que ens envolta. La imatge que vam crear de nosaltres mateixos sorgeix de nosaltres i de com ens reconeixen i ens jutgen els altres al llarg de la nostra vida. Tots els esdeveniments de la nostra vida influeixen en la nostra autoestima: èxits i fracassos, les influències del nostre entorn social i cultural, les expectatives que ens creem, etc. El paper de la família és primordial en aquesta autoconfiança, especialment en els primers anys de vida.

És necessari per arribar a estimar-nos i acceptar-nos conèixer i respectar les nostres limitacions per ajudar-nos a superar-les. També és important conèixer les nostres fortaleses per assolir les metes que ens marquem. Com famílies, hem d’ajudar a les nostres filles i fills a reconèixer aquestes debilitats i fortaleses, hem de estimar-los tal com són, evitant la sobreprotecció ja que es tradueix en dependència i falta d’autoestima. Cal tenir clar que les nostres filles i fills s’equivocaran, però que cal per al seu aprenentatge i realització personal. I que no se’ns oblidi que som el mirall en què es miren, per tant també hem d’aprendre com a adults a escoltar-nos, conèixer-nos i a estimar-nos.

Podeu trobar més informació sobre la Júlia Prunés i l’educació de la intel·ligència emocional al seu blog (www.juliaprunes.cat). També és autora dels llibres infantils de la Berta (www.contesperaprendreaser.blogspot.com), que ens ajudaran a sentir i pensar.

Aquí teniu algunes de les fotos d’aquell dia:


– Xerrada sobre com gestionar la ràbia.

El passat dimarts 14 de Gener, vam rebre la visita de Roger Aranda, director de VEIE Sabadell (Vida Escola d’Intel.ligència Emocional) i La Fita Centre de psicologia. L’escola VEIE és un centre de nova apertura que treballa de forma grupal, dinàmica, creativa i divertida les emocions dels més petits. El seu mètode està avalat empíricament per la Universitat de Girona i ha demostrat millores significatives en aquesta competència humana des de la primera infantesa. VEIE defensa que la intel.ligència emocional marca una gran diferència entre la salut i la malaltia, l’èxit i el fracàs i, la felicitat i la infelicitat.

En Roger Aranda ens va parlar d’una emoció que normalment preocupa a grans i petits: La ràbia. Ens va donar una concepció diferent d’aquesta i ens va animar a capgirar la connotació negativa que habitualment li atribuïm. Ens va explicar que si sabem canalitzar-la i transitar-la, és una emoció molt útil per posar límits a terceres persones i que ens dóna molta informació sobre nosaltres mateixos i els altres. Aquesta informació, si sabem interpretar-la, ens pot ajudar a entendre millor als demés (sobretot als més petits) i ens pot donar l’energia suficient per capgirar situacions que ens fan perpetuar patrons de conducta i sociabilització disfuncionals i que ens generen malestar.

La xerrada va ser molt interessant i va tocar moltes tecles relacionades amb aquesta emoció. En un primer moment, ens va parlar de “què és la ràbia?” i de quina és la seva funció en el nostre organisme. Vam descobrir que la seva funció original ha anat canviant a mesura que hem anat evolucionant com a espècie humana. Tanmateix, ens va explicar breument quines són les estructures cerebrals encarregades de processar les emocions i, com aquestes, tenen un paper fonamental en la nostra actitud i presa de decisions.

En segona instància, ens va parlar de “perquè serveix la ràbia?”. Vam descobrir que la ràbia és útil per a moltes coses però que sobretot és important per demandar seguretat i assegurar la supervivència, per posar límits als altres i per projectar mancances pròpies en altres persones.

També ens va parlar de “la funció de la ràbia en l’”apego” primerenc” i la resposta que podem donar els adults a aquesta emoció tant expansiva, irracional i, en ocasions, molesta. Vam descobrir tres respostes possibles i les implicacions que té cadascuna d’aquestes en la manera com el propi infant concebrà l’emoció en un futur. D’altra banda, vam parlar de “perquè apareix normalment la ràbia?” i vam veure que apareix normalment per un desajust interpersonal (conflicte amb un altre persona) o per un desajust intrapersonal (problema amb un mateix).

Vam acabar la part més teòrica de la xerrada parlant de “Ràbia i salut”. En Roger ens va explicar que algunes investigacions demostren que certes característiques de personalitat (hostilitat, impaciència, poca tolerància als canvis, etc.) predisposen a sentir aquesta emoció i que, aquestes característiques són factors predisponents a patir malalties cardiovasculars (infarts de miocardi, ictus, malalties trombovenoses, etc.).

Després de la part més teòrica vam passar a la part pràctica. En Roger va analitzar un exemple proposat per un dels assistents i vam analitzar l’estímul que invocava la ràbia, el pensament que derivava d’aquesta emoció, la conducta que emetíem després d’aquell pensament i la conseqüència que podia derivar de la conducta emesa.

En aquest sentit, ens va portar tot un seguit d’eines per treballar la consciència emocional de la ràbia (sé que això que sento és ràbia), la gestió (Estic enfadat, he de baixar aquest nivell d’intensitat emocional per no sentir-me malament si dono una resposta inadequada) i l’expressió funcional d’aquesta (Expresso la meva ràbia de forma funcional, sense fer mal a tercers ni a mi mateix). Aquestes eines són algunes de les que el mètode VEIE utilitza al seu centre i a les diferents escoles que compten amb els seus serveis per tal de treballar de forma psicoeducativa la intel.ligència emocional dels més petits.

Va ser una xerrada molt interessant i ens va ser útil per conèixer eines per transitar la ràbia dels nostres fills i de nosaltres mateixos com a adults!

Aquí teniu algunes de les fotos d’aquell dia:


Programades:

– Xerrada sobre l’assetjament escolar.

Data programada 5 de febrer a les 16:30h.

– Taller de cuina saludable en família.

Data programada 10 de març a les 18:00h.